blog

تفاوت پلتفرم پاکوک با نرم افزارهای ERP

با بزرگ شدن اندازه شرکت‌ها، پیچیدگی عملیات و فرآیندهای آنها هم افزایش پیدا می‌کند و نیاز به اتخاذ رویکردهای مدیریتی همه جانبه در جهت افزایش بهره‌وری، رقابت‌پذیری و کاهش هزینه‌ها روز به روز بیشتر احساس می‌شود. از طرفی انجام تحلیل‌های دقیق با روش‌های سنتی، دشوار و زمان‌بر است و نتایج بدست آمده از بررسی‌های دستی، به قدر کافی مطمئن و قابل استناد نیستند.


برنامه‌ریزی یک اصل اساسی برای همه سازمان‌هاست. اما هرچه سازمان بیشتر رشد کند، برنامه‌ریزی برای آن هم سخت‌تر می‌شود. با توجه به نیاز روزافزون دنیای کسب ‌و کار به فناوری‌های اطلاعاتی و ابزارهای مربوط به آن، اهمیت کار با نرم افزارهایی که بتواند این چالش ها را رفع کند بیش از پیش آشکار می‌شود. اینجاست که وجود نرم افزارهایی مانند ERP، BPMS، MIS، CRM و ... برای مدیران کسب و کار اهمیت پیدا میکند.

در این مقاله قصد داریم به تفاوت پلتفرم پاکوک با سیستم های ERP و مزیت آن بپردازیم.

نرم افزار ERP چیست؟

ERP مخفف عبارت لاتین Enterprise resource planning یا همان سیستم برنامه‌ریزی منابع سازمان است. اما این اصطلاح به چه معناست؟ برای درک بهتر این سیستم، اول تمام فرآیندهای تجاری شرکتتان را در نظر بگیرید. احتمالا فرآیندهای زیر به خاطرتان میآید:

  • خرید و فروش
  • امور مالی
  • تولید
  • منابع انسانی
  • زنجیره تامین
  • مدیریت ارتباط با مشتری (CRM)
  • خدمات
  • تجارت الکترونیک
  • تدارکات و ...

کنترل کردن تمامی این فرآیندها به صورت همزمان کار سختی است! بنابراین هر سازمانی به یک سیستم هوشمند و یکپارچه برای اداره کردن کسب ‌وکارش نیاز دارد. پس تعریف ERP میتواند این باشد: مدیریت تمامی فرآیندهای سازمان در قالب یک سیستم یکپارچه.

نرم افزار ERP چگونه کار می‌کند؟

هر نرم افزار ERP از چند ماژول تشکیل شده است. در علم مهندسی نرم‌افزار، به هر واحد نرم‌ افزاری یک ماژول می‌گویند. به طور مثال یک نرم افزار حسابداری ممکن است دارای ماژول های انبار، خرید، فروش، حقوق و دستمزد و ... باشد. پس در واقع یک سیستم ERP مجموعه ای از چند واحد مجزا است. حالا شاید برایتان سوال شده باشد کار هرکدام از این واحدها چیست؟

هریک از ماژول‌ها در نرم افزار ERP یکی از بخش‌های کسب ‌و کار را کنترل می‌کنند. در نهایت، داده‌های همه ماژول‌ها با هم ادغام می‌شوند. به عنوان مثال، یک سفارش فروش در ماژول CRM ایجاد میشود. این محصول در ماژول تولید نیز به اشتراک گذاشته می شود تا این بخش نیز اطلاعات مربوط به محصول را بدست آورد. هنگام فروش کالا و خروج آن از انبار، داده های ماژول موجودی انبار تغییر میکند. در آخر هنگامی که مشتری پرداخت می کند، ماژول حسابداری درآمد را ثبت می کند.

ویژگی بارز دیگر نرم افزار ERP یک پایگاه داده مرکزی است. در این سیستم یک فضای مشترک برای انتقال و اشتراک داده‌های هر ماژول وجود دارد که به آن «پایگاه داده» می‌گوییم.

هدف از نرم افزار برنامه ریزی منابع سازمانی

هدف از سیستم ERP بهبود بهره‌وری و در نتیجه سودآوری از طریق بهبود نحوه صرف منابع شرکت می‌باشد؛ خواه این منابع زمان باشد یا پول و کارکنان یا چیز دیگر. اگر بتوانید میزان استفاده از منابع را کاهش دهید، بدون اینکه کیفیت یا عملکرد را از دست بدهید، آنگاه می‌توانید کسب ‌و کار خود را به طور موثر رشد دهید.

در بخش بعدی این مقاله به معایب نرم افزارهای ERP و تفاوت آن با پلتفرم پاکوک می پردازیم.

عنوان: پلتفرم ابری مدیریت کسب و کار پاکوک و تفاوت آن با نرم افزار ERP

توضیحات متا: هر سرویسی که برای مدیریت کسب و کار خود نیاز دارید در پلتفرم ابری پاکوک با بهترین امکانات و قیمت مناسب موجود است. پاکوک، نرم افزار مناسب کسب و کار شما !