blog

صورتحساب الکترونیکی چیست؟ انواع صورتحساب های الکترونیکی کدامند؟

اگر جزو افرادی هستید که کلمه صورتحساب الکترونیکی تازه به گوشتان خورده، باید بدانید از این کلمه اولین بار در متن «قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان» استفاده شده است. لایحه قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان در 11/08/98 به وزارت امور اقتصادی و دارایی ابلاغ شد.


همه چیز درباره صورتحساب الکترونیکی و قوانین جدید مالیاتی به زبان ساده

از آن زمان تاکنون برای اجرایی شدن و آماده کردن زیر ساختهای مورد نیاز این قانون، مرحله به مرحله تغییراتی در سیستم مالیاتی کشور به وجود آمد. به طور مثال، تمامی دستگاه های پوز فاقد کد مالیاتی در پایان سال 1400 غیر فعال شدند که این اقدام در راستای اجرایی شدن قانون فوق بود.

هدف از اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان، شفاف‌سازی تدریجی مبادلات و فعالیت های اقتصادی و تجاری در راستای ایجاد زیرساخت مالیات الکترونیکی، تحقق اهداف دولت الکترونیک و اقتصاد مقاومتی، ایجاد عدالت نسبی مالیاتی، مدیریت جریان مالی در نظام مالیاتی و بهبود فضای کسب و کار و بخش خصوصی است.

یکی از مهم‌ترین اقدامات سازمان مالیاتی در راستای پیاده سازی این قانون، راه‌اندازی سامانه مودیان و صدور صورتحساب الکترونیکی بود. تا اینجا متوجه شدیم صورتحساب الکترونیکی چرا و از کجا آمده است. در ادامه این مقاله هر چیزی که در خصوص صورتحساب های الکترونیکی وجود دارد به شما خواهیم گفت.

صورتحساب الکترونیکی چیست؟

بر اساس قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان، صورتحساب الکترونیک فاکتور فروشی است که علاوه بر دارا بودن شماره منحصر به فرد مالیاتی، قابلیت این را دارد که اطلاعات مندرج در آن، در یک فضای الکترونیکی یا نرم افزاری به نام حافظه مالیاتی مخصوص مودی ذخیره تا از طریق آن به سامانه مودیان ارسال گردد.

ویژگیهای صورت حساب الکترونیکی به اینجا ختم نمیشود. سازمان امور مالیاتی متناسب با هر نوع کسب و کار یکسری مشخصات و اقلام اطلاعاتی تعیین کرده که باید در این صورتحسابها لحاظ گردد. در ادامه به این موضوع هم میپردازیم.

پس تا اینجا متوجه شدیم تمام مودیان، علاوه بر عضویت در سامانه مودیان (جهت ارسال صورتحساب)، موظفند برای فروش کلیه کالاها و خدمات خود، صورتحساب الکترونیکی صادر کنند و اطلاعات این صورتحسابها را در مقاطع زمانی معین برای سازمان امور مالیاتی کشور ارسال کنند.

مرجع نهایی ثبت، صدور و استعلام صورتحساب الکترونیکی نیز سامانه مودیان است. به عبارت دیگر مودیان بابت پیگیری وضعیت صورتحسابهای خود تنها باید از طریق سامانه مودیان اقدام کنند. بعد از صدور صورتحساب نیز قابلیت پرینت گرفتن از آنها وجود دارد و مودی میتواند پرینت آنها را ضمیمه اسناد نماید و نیازی به مهر و امضا و رد و بدل کردن بین طرفین معامله نیست.

عنوان: صورتحساب الکترونیکی به زیان ساده در قانون جدید مالیاتی 1402

توضیحات متا: در این مقاله میآموزیم صورتحساب الکترونیکی چیست، حاوی چه اطلاعاتی باید باشد، انواع آن کدامند، مشاغل مختلف چه اطلاعاتی نیاز دارند و قوانین اصلاح، ابطال یا برگشت آن چیست.